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The widening, desctruction and fusion of sounding bodies : the significance of the body in 'experimental chamber music' works by Jörg Widmann

Besthorn, Florian Henri. (2013) The widening, desctruction and fusion of sounding bodies : the significance of the body in 'experimental chamber music' works by Jörg Widmann. Gli spazi della musica, Vol. 2, no. 2. pp. 27-43.

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Official URL: http://edoc.unibas.ch/dok/A6205246

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Abstract

$a'Toccare': il corpo risuonante del pianoforte a coda è sviluppato in modo percussivo – d’altro canto suoni delicati evocano l'ensemble di percussioni. Il pianoforte è violentemente percosso in Hallstudie (2003) di Jörg Widmann, mentre in Skelett (2004) le percussioni vere e proprie sono "toccate" solo lievemente. In ogni modo, in entrambi i brani l'interprete e lo strumento sono fisicamente uniti. La pianista di Hallstudie è distesa all'interno del corpo sonoro, prima di concludere l'esecuzione inginocchiata sotto il pianoforte a coda. In Skelett prevale invece un'intimità del tutto unica, dovuta ad atti quasi autistici nello smontare le percussioni, così che i corpi degli strumenti e quello dell'interprete si compenetrino in modo meraviglioso. Questo saggio non soltanto sottolinea l'importanza del "corpo" nell'opera di Widmann, ma pure descrive le molteplici modalità usate dal compositore per unire il corpo di uno strumento con quello di uno strumentista. The resonant body of the grand piano is developed in a percussive manner – otherwise gentle sounds evoke the ensemble of percussions. "toccare": The piano is "hit" in Jörg Widmann's Hallstudie (2003), whereas the real percussions are softly "touched" in his Skelett (2004). However, in both pieces the interpreter and the instrument are merging. The pianist of the Hallstudie is leaning into the sounding body before she finishes the composition kneeling under the grand piano. Due to almost autistic acts, while dismantling the percussions, a unique intimacy is prevailed in Skelett, thus the corpora of the instruments and the one of the interpreter converge each other in a marvellous way. This article will not only point out the importance of the "body" in Widmann's works, but also demonstrate the composer's manner of unifying the body of an instrument and an instrumentalist in most different ways.
Faculties and Departments:04 Faculty of Humanities and Social Sciences > Departement Künste, Medien, Philosophie > Ehemalige Einheiten Kunstwissenschaften > Hörbare Gebärden (Stollberg)
UniBasel Contributors:Besthorn, Florian Henri
Item Type:Article, refereed
Article Subtype:Research Article
Publisher:Università degli Studi di Torino. Dipartimento di Studi Umanistici
Note:Publication type according to Uni Basel Research Database: Journal article
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Last Modified:27 Feb 2014 15:45
Deposited On:27 Feb 2014 15:45

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