Schwiter, Karin and Hupka-Brunner, Sandra and Wehner, Nina and Huber, Evéline and Kanji, Shireen and Maihofer, Andrea and Bergman, Manfred Max. (2014) Warum sind Pflegefachmänner und Elektrikerinnen nach wie vor selten? Geschlechtersegregation in Ausbildungs- und Berufsverläufen junger Erwachsener in der Schweiz. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie, 40 (3). pp. 401-428.
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Official URL: http://edoc.unibas.ch/dok/A6319295
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Abstract
Unser Artikel analysiert Persistenz und Wandel von Geschlechterungleichheiten am Beispiel der Geschlechtersegregation in den Ausbildungs- und Berufsverläufen von jungen Erwachsenen in der Schweiz. Wir fragen nach den Mechanismen, welche die Geschlechtstypik von Ausbildungswegen beeinflussen. Als zentrale Erkenntnisse stellen wir fest, dass junge Erwachsene in geschlechtsuntypischen Berufen überdurchschnittliche schulische und familiäre Voraussetzungen mitbringen, sich untypische Ausbildungswege jedoch in Bezug auf den Berufsstatus nicht für beide Geschlechter gleichermassen lohnen. Zudem bilden familiale Zukunftspläne bei jungen Frauen wie auch bei jungen Männern einen Schlüsselfaktor für das Verständnis ihrer Berufsfindung.
Pourquoi les aides-soignants et les électriciennes sont-ils toujours aussi rares? La ségrégation sexuée des parcours éducatifs et professionnels des jeunes adultes en Suisse.
Notre contribution analyse la persistance et les changements des inégalités de genre à l’exemple de la ségrégation sexuée des parcours éducatifs et professionnels des jeunes adultes en Suisse. Quels sont les mécanismes qui influencent les parcours sexués typiques? Nous constatons que les jeunes adultes étant dans des parcours atypiques disposent de ressources scolaires et familiales au-dessus de la moyenne. Toutefois les jeunes femmes et les jeunes hommes profitent différemment des parcours atypiques. En outre, pour les hommes autant que pour les femmes, l’intention de fonder une famille est un facteur-clé afin de comprendre leurs orientations professionnelles.
Why Are Male Care Workers and Female Electricians still Rare? Gender Segregation in the Educational and Vocational Pathways of Young Adults in Switzerland.
Our paper analyses persistence and change of gender inequalities in relation to gender segregation of educational and vocational pathways of young adults in Switzerland. We explore the mechanisms at work in the gendering of educational pathways. We find that young adults with untypical gender pathways have higher than average scholastic abilities and beneficial family backgrounds. However, our data shows that women and men do not profit equally from their gender-untypical pathways. Furthermore, we argue that family plans play a key role for explaining the gendering of educational pathways for both young men and young women.
Pourquoi les aides-soignants et les électriciennes sont-ils toujours aussi rares? La ségrégation sexuée des parcours éducatifs et professionnels des jeunes adultes en Suisse.
Notre contribution analyse la persistance et les changements des inégalités de genre à l’exemple de la ségrégation sexuée des parcours éducatifs et professionnels des jeunes adultes en Suisse. Quels sont les mécanismes qui influencent les parcours sexués typiques? Nous constatons que les jeunes adultes étant dans des parcours atypiques disposent de ressources scolaires et familiales au-dessus de la moyenne. Toutefois les jeunes femmes et les jeunes hommes profitent différemment des parcours atypiques. En outre, pour les hommes autant que pour les femmes, l’intention de fonder une famille est un facteur-clé afin de comprendre leurs orientations professionnelles.
Why Are Male Care Workers and Female Electricians still Rare? Gender Segregation in the Educational and Vocational Pathways of Young Adults in Switzerland.
Our paper analyses persistence and change of gender inequalities in relation to gender segregation of educational and vocational pathways of young adults in Switzerland. We explore the mechanisms at work in the gendering of educational pathways. We find that young adults with untypical gender pathways have higher than average scholastic abilities and beneficial family backgrounds. However, our data shows that women and men do not profit equally from their gender-untypical pathways. Furthermore, we argue that family plans play a key role for explaining the gendering of educational pathways for both young men and young women.
Faculties and Departments: | 04 Faculty of Humanities and Social Sciences > Departement Gesellschaftswissenschaften > Fachbereich Soziologie > Sozialforschung und Methodologie (Bergman) 04 Faculty of Humanities and Social Sciences > Departement Gesellschaftswissenschaften > Ehemalige Einheiten Gesellschaftswissenschaften > Geschlechterforschung (Maihofer) |
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UniBasel Contributors: | Schwiter, Karin and Wehner, Nina and Maihofer, Andrea and Bergman, Manfred Max and Kanji, Shireen and Huber, Eveline and Hupka-Brunner, Sandra |
Item Type: | Article, refereed |
Article Subtype: | Research Article |
Publisher: | Seismo |
ISSN: | 0379-3664 |
Note: | Publication type according to Uni Basel Research Database: Journal article |
Language: | German |
edoc DOI: | |
Last Modified: | 06 Sep 2016 12:55 |
Deposited On: | 05 Dec 2014 09:45 |
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