edoc-vmtest

Démocratisation de l'enseignement supérieur et emprise des parcours : comparaison entre la France, la Suisse et le Canada

Kamanzi, Pierre Canisius and Guégnard, Christine and Imdorf, Christian and Koomen, Maarten and Murdoch, Jake. (2014) Démocratisation de l'enseignement supérieur et emprise des parcours : comparaison entre la France, la Suisse et le Canada. Télescope, Vol. 20, H. 2. pp. 170-188.

[img]
Preview
PDF - Published Version
362Kb

Official URL: http://edoc.unibas.ch/dok/A6337476

Downloads: Statistics Overview

Abstract

(F) Le présent article examine dans quelle mesure l’organisation des trajectoires scolaires et les parcours conduisant à l'enseignement supérieur favorisent la mobilité sociale ou au contraire la reproduction des inégalités. Nous avons comparé trois pays : la France, la Suisse et le Canada. Les résultats obtenus à partir des données tirées des panels d’enquêtes menées dans ces trois pays permettent d’observer deux situations inversées. Plus l’enseignement supérieur est valorisé au détriment de la formation professionnelle, plus les inégalités ont tendance à s’exacerber. La concurrence y est telle que ce sont les jeunes issus d'un milieu favorisé qui tirent davantage profit de son expansion. En revanche, lorsque la formation professionnelle est mise en valeur, les inégalités dans l’enseignement supérieur auraient plutôt tendance à s'atténuer. (E) This article looks at how the organization of the education system and the pathways leading to higher education enable social mobility or on the contrary the reproduction of inequalities. We thus compare three countries: France, Switzerland, and Canada. The results using panel data in these three countries show two different situations. The more higher education is valued rather than vocational training, the more inequalities tend to increase. The competition is such that it is the youth with a privileged social background who benefit more from its expansion. On the other hand, when the vocational education and training is more valued, inequalities in higher education could tend to be more moderate.
Faculties and Departments:04 Faculty of Humanities and Social Sciences > Departement Gesellschaftswissenschaften > Fachbereich Soziologie > Sozialforschung und Methodologie (Bergman)
04 Faculty of Humanities and Social Sciences > Departement Gesellschaftswissenschaften > Ehemalige Einheiten Gesellschaftswissenschaften > Bildungssoziologie (Imdorf)
UniBasel Contributors:Imdorf, Christian and Koomen, Maarten
Item Type:Article, refereed
Article Subtype:Research Article
Note:Publication type according to Uni Basel Research Database: Journal article
Language:French
Related URLs:
edoc DOI:
Last Modified:31 Dec 2015 10:57
Deposited On:06 Feb 2015 09:59

Repository Staff Only: item control page