edoc-vmtest

Multimodalité, compétences plurielles et émotions en classe de FLE : les travaux en groupes : une étude de cas

Pepin, Nicolas and Steinbach, Fee. (2007) Multimodalité, compétences plurielles et émotions en classe de FLE : les travaux en groupes : une étude de cas. Bulletin suisse de linguistique appliquée, No. 85. pp. 81-105.

Full text not available from this repository.

Official URL: http://edoc.unibas.ch/dok/A5253692

Downloads: Statistics Overview

Abstract

Dans le présent article, nous abordons des questions liées à l'émergence, à la négociation et à la stabilisation interactives de ressources linguistiques en classes de langue (en l'occurrence en classes de FLE) dans des séquences chargées émotionellement. Nous traitons cette problématique dans une perspective multimodale à partir de données vidéo authentiques. Nos réflexions et analyses se développent dans le cadre d'une approche socio-interactionniste, à partir de l'étude de cas d'une activité spécifique mais récurrente, à savoir un travail en groupe de pairs (la préparation d'un dialogue à trois). The aim of the present paper is to illustrate the potential contribution of the multimodal approach, that is based on authentic video data, to second language classroom research (e.g. the French second language classroom). Our main questions are concerned with the interactive emergence, negotiation, and stabilisation of linguistic resources as well as with the role of emotionality in these processes. Our analysis are developed in what is called a socio-interactionist approach to cognition and emotion, on the basis of a case study of a particular but recurrent activity in the classroom, that is peer-group interaction (e.g. the preparation of a dialogue between three girls).
Faculties and Departments:04 Faculty of Humanities and Social Sciences > Departement Sprach- und Literaturwissenschaften > Ehemalige Einheiten Sprach- und Literaturwissenschaften > Französische Linguistik (Lüdi)
UniBasel Contributors:Steinbach Kohler, Fee
Item Type:Article, refereed
Article Subtype:Research Article
Publisher:Institut de linguistique de l’Université de Neuchâtel
ISSN:1023-2044
Note:Publication type according to Uni Basel Research Database: Journal article
Last Modified:22 Mar 2012 14:25
Deposited On:22 Mar 2012 13:46

Repository Staff Only: item control page