Items where Division is "04 Faculty of Humanities and Social Sciences > Departement Gesellschaftswissenschaften > Fachbereich Soziologie > Sozialforschung und Methodologie (Bergman)"
Number of items at this level: 168. AAjayi, Oluwasooto. African Voices in the African Rising Narrative. A qualitative study on scholary literature and personal perceptions of the Africa Rising Narrative. 2020, Master Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences. Abebe, Dawit Shawel and Bussi, Margherita and Buttler, Dominik and Hyggen, Christer and Imdorf, Christian and Michoń, Piotr and O’Reilly, Jacqueline and Shi, Lulu P.. (2016) Explaining consequences of employment insecurity: The dynamics of scarring in the United Kingdom, Poland and Norway. NEGOTIATE working paper, 6.2. Ackermann, Günter. Evaluation und Komplexität : Wirkungskonstruktion in der Evaluation von Gesundheitsförderung und Prävention. 2015, Doctoral Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences. Ackermann, Günter and Bergman, Manfred Max and Heinzmann, Claudia and Läubli Loud, Marlène. (2009) Komplexitätsreduktion durch Klassifikationsmodelle in der Gesundheitsförderung und Prävention. In: Aspekte der Prävention. Ausgewählte Beiträge des 3. Nationalen Präventionskongresses Dresden, 27. bis 28. November 2009. Stuttgart, pp. 20-29. BBürgi, Julia Leonie. Die Menstruation – Eine soziologische Untersuchung aktueller Debatten und Prozesse der (Ent-)Tabuisierung. 2022, Master Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences. Bergman, Manfred Max and Berger, Lena and Bergman, Zinette. (2017) An Empirical Exploration, Typology, and Definition of Corporate Sustainability. Sustainability, 9. p. 753. Buchmann, Marlis and Kriesi, Irene and Koomen, Maarten and Imdorf, Christian and Basler, Ariane. (2016) Differentiation in secondary education and inequality in educational opportunities: The case of Switzerland. In: Models of Secondary Education and Social Inequality: An International Comparison. Cheltenham, pp. 111-128. Bergman, Manfred Max and Bergman, Zinette. (2015) The imaginary of the train of the future in South Africa: From public access to social exclusion. World Transport Policy and Practice, 21.3. pp. 23-34. Berner, Esther and Gonon, Philipp and Imdorf, Christian. (2015) The Genesis of Vocational Education in Switzerland from the Perspective of Justification Theory: On the Development of a Dual Vocational Education Model in the Cantons of Geneva and Lucerne. In: History of Vocational Education and Training in Europe. Cases, Concepts, and Challenges. Bern, pp. 45-66. Burger, Paul and Bezençon, Valéry and Bornemann, Basil and Brosch, Tobias and Carabias-Hütter, and Mehdi, Farsi and Hille, Stefanie Lena and Ramseier, Céline and Moser, Corinne and Samuel, Robin and Sander, David and Schmidt, Stephan and Sohre, Annika and Volland, Benjamin. (2015) Advances in understanding energy consumption behavior and the governance of its change : outline of an integrated framework. Frontiers in Energy Research, Vol. 3, H. 29. pp. 1-19. Berger, Lena and Bergman, Manfred Max and Bergman, Zinette and Leisinger, Klaus and Ojo, Emmanuel. (2014) The influence of context and culture on corporate responsibility expectations in South Africa. Journal of international business ethics, Vol. 7, H. 2. pp. 3-21. Bertschy, Kathrin and Walker, Philipp and Baeriswyl, Annick Baeriswyl and Marti, Michael. (2014) Lohndiskriminierung beim Berufseinstieg. Eine quantitative Analyse für die Schweiz. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie, Vol. 40, H. 2. pp. 279-305. Barker, Dean and Barker-Ruchti, Natalie and Gerber, Markus and Gerlach, Erin and Sattler, Simone and Bergman, Manfred Max and Pühse, Uwe. (2013) Swiss youths, migration and integrative sport : a critical-constructive reading of popular discourse. European journal for sport and society, Vol. 10, no. 2. pp. 143-160. Bergman, Manfred Max. (2013) What is a dysfunctional school? : a conceptual note. Africa education review, 10 (2). pp. 381-390. Bergman, Manfred Max and Kanji, Shireen. (2012) Die Lehre und das Streben nach Exzellenz an der Universität Cambridge. In: Durch Coaching Führungsqualitäten entwickeln : Kernkompetenzen erkennen und fördern. Zürich, pp. 227-239. Buchholz, Sandra and Imdorf, Christian and Hupka-Brunner, Sandra and Blossfeld, Hans-Peter. (2012) Sind leistungsschwache Jugendliche tatsächlich nicht ausbildungsfähig? : eine Längsschnittanalyse zur beruflichen Qualifizierung von Jugendlichen mit geringen kognitiven Kompetenzen im Nachbarland Schweiz. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 64 , Nr. 4. pp. 701-727. Bergman, Manfred Max. (2011) Mixed methods. In: International encyclopedia of political science, Vol. 5. Thousand Oaks CA, pp. 1585-1589. Bergman, Manfred Max. (2011) The politics, fashions, and conventions of research methods. Journal of Mixed Methods Research, 5 (2). pp. 99-102. Bergman, Manfred Max and Grand-Guillaume-Perrenoud, Anthony. (2011) Lebensstil, Konsum und Zukunftsperspektiven von Schweizer Jugendlichen. Bergman, Manfred Max and Heinzmann, Claudia and Huber, Evéline and Vogel, Martha. (2011) Bügle, büeze, chrampfe : schweizerdeutsche Erzählungen über Arbeit. Zürich. Bergman, Manfred Max. (2010) Evaluation methods and processes : tensions between expectations, resources and competencies. LeGes, 21 (1). pp. 23-31. Bergman, Manfred Max. (2010) Hermeneutic Content Analysis : textual and audiovisual analysis within a mixed methods framework. In: Sage handbook of mixed methods in social & behavioral research. London, pp. 379-396. Bergman, Manfred Max. (2010) On concepts and paradigms in mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 4 (3). pp. 171-175. Bergman, Manfred Max and Eberle, Thomas and Flick, Uwe and Förster, Till and Horber, Eugène and Maeder, Christoph and Mottier, Véronique and Nadai, Eva and Rolshoven, Johanna and Seale, Clive and Widmer, Jean. (2010) A statement on the meaning, quality assessment, and teaching of qualitative research methods = Manifest zur Bedeutung, Qualitätsbeurteilung und Lehre der Methoden qualitativer Sozialforschung = Déclaration sur la signification, l'évalutation de la qualité et l'enseignement de méthodes de recherche qualitative. Bern. Bergman, Manfred Max. (2008) Combining different types of data for quantitative analysis. In: The SAGE handbook of social research methods. Los Angeles, pp. 585-601. Bergman, Manfred Max. (2008) Introduction: Whither Mixed Methods? In: Advances in Mixed Methods Research. London, pp. 1-8. Bergman, Manfred Max. (2008) The Straw Men of the Qualitative-Quantitative Divide and their Influence on Mixed Methods. In: Advances in Mixed Methods Research. London, pp. 11-21. Bergman, Manfred Max and Hupka-Brunner, Sandra and Meyer, Thomas and Stalder, Barbara E.. (2008) TREE project documentation 2000-2008. Basel. Bergman, Manfred Max. (2007) Armut und Ausschluss im Blick Behalten. Uni Nova, Vol. 106. pp. 26-27. Bergman, Manfred Max. (2007) Der Transfer von Vorteilen und Kapital. Uni nova, 105. pp. 28-29. Bertschy, Kathrin and Böni, Edi and Meyer, Thomas. (2007) An der Zweiten Schwelle: junge Menschen im Übergang zwischen Ausbildung und Arbeitsmarkt : Ergebnisübersicht des Jugendlängsschnitts TREE, Update 2007. Bern. Bergman, Manfred Max and Coxon, A. P. M.. (2005) The quality in qualitative methods. Forum: qualitative social research = Forum qualitative Sozialforschung : FQS, 6 (2). Art. 34. Bergman, Manfred Max. (2003) The Broad and the Narrow in Ethnography on Organisations. In: Disziplinäre Orientierungen, 4. Berlin. CCortesi, Sasha and Imdorf, Christian. (2013) Le certificat fédéral de capacité en Suisse - Quelles significations sociales pour un diplôme hétérogène? = The Federal Diploma of Vocational Education and Training in Switzerland – Social significance of a heterogeneous certificate. Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs, Hors-série no. 4. pp. 91-108. DDuchêne-Lacroix, Cédric. (2011) Archipel. In: Praxen der Unrast : von der Reiselust zur modernen Mobilität = Se faire mobile : du gout au voyage à la mobilité moderne. Berlin, pp. 135-146. Duchêne-Lacroix, Cédric. (2010) Continuités et ancrages : composer avec l’absence en situation transnationale. Revue des sciences sociales, no. 44. pp. 16-25. Duchêne-Lacroix, Cédric. (2010) Diplômées, sans enfants : Akademikerinnen et leurs comportements démographiques. Dokumente : Zeitschrift für den deutsch-französischen Dialog, Vol. 66, H. 3. pp. 54-58. Duchêne-Lacroix, Cédric. (2010) Faire famille en situation transnationale. Lien social et Politiques, Vol. 64. pp. 65-76. Duchêne-Lacroix, Cédric. (2009) Mit Abwesenheit umgehen : Kontinuität und Verankerung einer transnationalen Lebensführung jenseits territorialer Abgrenzungen. Informationen zur Raumentwicklung, 2009, H. 1/2. pp. 87-98. Duchêne-Lacroix, Cédric. (2008) La rénovation par les registres du recensement allemand. In: Collecte des données et connaissance des populations. Bordeaux, pp. 441-455. Duchêne-Lacroix, Cédric. (2007) Archipels transnationaux et agencements identitaires : présences francaises à Berlin. Lille. Duchêne-Lacroix, Cédric. (2007) La place de l’Europe dans l’identité socioterritoriale des Français de Berlin. Revue des sciences sociales, no. 37. pp. 68-77. Duchêne-Lacroix, Cédric. (2007) La sociologie en Allemagne. In: Guide de l'étudiant européen en sciences sociales : sociologie, géographie, histoire. Paris, pp. 53-61. Duchêne-Lacroix, Cédric. (2006) Von französischen zu plurikulturellen Archipelen : Lebensformen von Franzosen in Berlin. In: Transnationale Karrieren : Biografien, Lebensführung und Mobilität. Wiesbaden, pp. 240-258. EEverwijn, Aurel. Untersuchung der projektiven Dimension von Agency bei Basler Schulkindern. Qualitative Analyse der Zukunftsperspektiven und der Wahrnehmung der eigenen Handlungsfähigkeit bei Schülern im Alter von 10 – 14 Jahren. 2020, Master Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences. Eberle, Thomas S. and Bergman, Manfred Max. (2005) Introduction [14 paragraphs]. Forum: qualitative social research = Forum qualitative Sozialforschung : FQS, 6 (2). Art. 30. GGageatu, Maria. Bekämpfung der Lebensmittelverschwendung in Basel-Stadt: Lebensmittel teilen statt wegwerfen – Eine Untersuchung anhand der foodsharing-Initiative. 2022, Master Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences. Grossrieder, Daphne. Das Heimatgefühl im Baselland. Empirische Untersuchung zur Bedeutung von Heimat in ländlichen Dörfern im Baselbiet. 2019, Master Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences. Geier, Boris and Gaupp, Nora. (2013) Les trajectoires d'insertion des jeunes peu qualifiés en Suisse et en Allemagne = Chances of young adults from lower secondary schools with basic intellectual requirements in Switzerland and Germany: mastering (or failing) the second threshold. Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs, Hors-série no. 4. pp. 149-166. Gaupp, Nora and Boris Geier, and Hupka-Brunner, Sandra. (2012) Chancen bildungsbenachteiligter junger Erwachsener in der Schweiz und in Deutschland : die (Nicht-)Bewältigung der zweiten Schwelle. ZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, Vol. 32. pp. 299-318. HHilpert, Gioia Maria. Gute Beratung bewegt – wie Mitarbeitende einer Energieagentur ihren Beratungsalltag deuten: eine Grounded Theory Analyse zur Lokalität der Energiewende am Beispiel der Energieberatung. 2022, Master Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences. Hänggi, Christoph. Collective Identities in Times of Technological Change: On the relation between the government's rail development vision and individual practices in China. 2019, Master Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences. Helbling, Laura A. and Sacchi, Stefan and Imdorf, Christian. (2017) Understanding cross-country variation in the long-term consequences of graduating at a bad time: A comparison of five European countries. NEGOTIATE working paper, 6.3. Hyggen, Christer and Imdorf, Christian and Parsanaglou, Dimitris and Sacchi, Stefan and Samuel, Robin and Stoilova, Rumiana and Shi, Lulu P. and Yfanti, Aggeliki and Yordanova, Gabriela. (2016) Understanding unemployment scars: A vignette Experiment of employers’ decisions in Bulgaria, Greece, Norway and Switzerland. NEGOTIATE working paper, 7.2. Helbling, Laura A. and Imdorf, Christian and Ayllon, Sara. and Sacchi, Stefan. (2016) Methodological challenges in the study of scarring effects of early job insecurity. NEGOTIATE working paper, 6.1. Helbling, Laura Alexandra. Job and employment insecurity in early careers : investigating the vocational education premium. 2016, Doctoral Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences. Hupka-Brunner, Sandra and Samuel, Robin and Bergman, Manfred Max. (2016) Der Einfluss der sozialen Herkunft auf postobligatorische Bildungsverläufe in der Schweiz. In: Transitionen im Jugend- und jungen Erwachsenenalter: Ergebnisse der Schweizer Längsschnittstudie TREE, 2. Zürich, pp. 45-74. Hupka-Brunner, Sandra and Imdorf, Christian and Grunder, Hans-Ulrich and Bergman, Manfred Max. (2015) Zur Einführung : der Qualitätsdiskurs im Bildungsbereich : eine kritische Bestandsaufnahme. In: Qualität in der Bildung. Bad Heilbrunn, pp. 7-12. Hadjar, Andreas and Samuel, Robin. (2014) Does upward social mobility increase life satisfaction? : a longitudinal analysis using british and swiss panel data. Research in social stratification and mobility, Vol. 39. pp. 48-58. Hupka-Brunner, Sandra and Wohlgemuth, Karin. (2014) Wie weiter nach der Schule? : zum Einfluss der Selektion in der Sekundarstufe I auf den weiteren Bildungsverlauf Schweizer Jugendlicher. In: Selektion in Schule und Arbeitsmarkt. Forschungsbefunde und Praxisbeispiele. Zürich, pp. 99-112. Hadjar, Andreas. (2013) Überschneidungen von Bildungsungleichheiten nach Geschlecht und Migrationshintergrund : eine theoretische und empirische Hinführung. In: Geschlecht, Migrationshintergrund und Bildungserfolg. Weinheim, pp. 7-35. Huber, Eveline and Bergman, Max Manfred. (2013) Zwischen Wunsch und Realität: Ausbildungs- und Berufsverläufe von jungen Frauen. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 35 (1). pp. 181-199. Hupka-Brunner, Sandra and Kanji, Shireen and Bergman, Manfred Max and Meyer, Thomas. (2012) Gender differences in the transition from secondary to post-secondary education in Switzerland : report commissioned by the OECD (TOR/PISA-l). Basel. Heinzmann, Claudia and Bergman, Manfred Max. (2010) Soziale Exklusion und Armut zwischen Theorie und Empirie: Kartografie zweier sozialwissenschaftlicher Konstrukte. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie, 36 (3). pp. 511-539. Hupka-Brunner, Sandra and Sacchi, Stefan and Stalder, Barbara Elisabeth. (2006) Does the Swiss VET System encourage inequity? : Working Paper. Bern. Hupka-Brunner, Sandra and Sacchi, Stefan and Stalder, Barbara Elisabeth. (2006) Herkunft oder Leistung? : Analyse des Eintritts in eine zertifizierende nachobligatorische Ausbildung anhand der Daten des Jugendlängsschnitts TREE : Arbeitspapier. Bern. Haeberlin, Urs and Imdorf, Christian and Kronig, Winfried. (2005) Verzerrte Chancen auf dem Lehrstellenmarkt : Untersuchungen zu Benachteiligungen von ausländischen und von weiblichen Jugendlichen bei der Suche nach beruflichen Ausbildungsplätzen in der Schweiz. Zeitschrift für Pädagogik, Jg. 51, H. 1. pp. 116-134. Haeberlin, Urs and Imdorf, Christian and Kronig, Winfried. (2004) Von der Schule in die Berufslehre : Untersuchungen zur Benachteiligung von ausländischen und von weiblichen Jugendlichen bei der Lehrstellensuche. Forschungen zur Selektion, Benachteiligung, Chancengleichheit und sozialen Integration in Schule und Beruf. Bern. IImdorf, Christian. (1 November 2017) Es braucht eine sozial innovative Berufsbildung. Skilled: das Magazin des Eidgenössischen Hochschulinstituts für Berufsbildung, (2). pp. 2-5. Zollikofen. Imdorf, Christian. (2017) Diskriminierung in der beruflichen Bildung. In: Handbuch Diskriminierung. Wiesbaden, pp. 353-366. Imdorf, Christian. (2017) Rezension von: Scherr, Albert / Janz, Caroline / Müller, Stefan: Diskriminierung in der beruflichen Bildung, Wie migrantische Jugendliche bei der Lehrstellenvergabe benachteiligt werden. Wiesbaden: Springer VS 2015. Erziehungswissenschaftliche Revue, 16 (5). Imdorf, Christian. (2017) Understanding discrimination in hiring apprentices: how training companies use ethnicity to avoid organisational trouble. Journal of Vocational Education & Training, 69 (3). pp. 405-423. Imdorf, Christian. (2017) « L’économie des conventions », courant important et méconnu de la nouvelle sociologie économique française : un panorama vu d’Allemagne. Statistique et société, 5 (2). pp. 29-32. Imdorf, Christian and Helbling, Laura A. and Inui, Akio. (2017) Transition systems and non-standard employment in early career: comparing Japan and Switzerland. Journal of Education and Work, 30 (5). pp. 486-500. Imdorf, Christian and Koomen, Maarten and Murdoch, Jake and Guégnard, Christine. (2017) Do vocational pathways improve higher education access for women and men from less privileged social backgrounds? A comparison of vocational tracks to higher education in France and Switzerland. Rassegna Italiana di Sociologia, Rivista trimestrale fondata da Camillo Pellizzi, LVIII (2/2017). pp. 283-314. Imdorf, Christian and Shi, Lulu P. and Helbling, Laura and Sacchi, Stefan and Samuel, Robin. (2016) Contribution to Deliverable 3.4 (D3.4) – Institutional Determinants of Early Job Insecurity in Nine European Countries : Country Report Switzerland. Imdorf, Christian and Berner, Esther and Gonon, Philipp. (2016) Duale versus vollzeitschulische Berufsausbildung in der Schweiz. Zwei Institutionalisierungsmuster der beruflichen Bildung aus rechtfertigungstheoretischer und kantonal vergleichender Perspektive. In: Die Organisation von Bildung. Soziologische Analysen zu Schule, Berufsbildung, Hochschule und Weiterbildung. Weinheim, pp. 186-207. Imdorf, Christian and Koomen, Maarten and Guegnard, Christine and Murdoch, Jake. (2016) Erleichtern berufsfeldorientierte Mittelschulen den Hochschulzugang für Jugendliche aus hochschulbildungsfernen Milieus? Eine geschlechtersensible Analyse im französisch-schweizerischen Vergleich. In: Gender und Migration an Universitäten, Fachhochschulen und in der höheren Berufsbildung. Münster, pp. 20-52. Imdorf, Christian. (15 September 2015) Mit 15 Jahren trifft man keine atypische Wahl. Diskriminierung in der Welt der beruflichen Ausbildung. kontakt.sev, Die Zeitung der Gewerkschaft des Verkehrspersonals Nr.15/15. pp. 6-7. Imdorf, Christian. (2015) Ausländerdiskriminierung bei der betrieblichen Ausbildungsplatzvergabe : ein konventionensoziologisches Erklärungsmodell. In: Diskriminierung migrantischer Jugendlicher in der beruflichen Bildung : Stand der Forschung, Kontroversen, Forschungsbedarf. Weinheim, pp. 34-53. Imdorf, Christian and Hupka-Brunner, Sandra. (2015) Gender differences at labor market entry in Switzerland. In: Gender, Education and Employment: An International Comparison of School-to-Work Transitions. Cheltenham, UK and Northampton, MA, USA, pp. 267-286. Imdorf, Christian and Scherr, Albert. (2015) Chancengerechtigkeit und Diskriminierung beim Übertritt in die Berufsausbildung. Studien + Berichte, (37A). pp. 83-89. Imdorf, Christian and Scherr, Albert. (2015) Egalité des chances et discrimination lors du passage vers la formation professionnelle. CDIP Etudes + rapports, (37B). pp. 82-88. Imdorf, Christian. (2014) Die Bedeutung von Schulqualifikationen, nationaler Herkunft und Geschlecht beim Übergang von der Schule in die betriebliche Berufsausbildung. In: Selektion in Schule und Arbeitsmarkt. Zürich, pp. 41-62. Imdorf, Christian and Koomen, Maarten and Meyer, Thomas and Kamanzi, Canisius and Murdoch, Jake and Guégnard, Christine. (2014) Pathways enabling success for vulnerable immigrants in Switzerland, Canada and France. In: Réussite scolaire, réussite professionnelle, l'apport des données longitudinales : XXIes journées d’étude sur les données longitudinales dans l’analyse du marché du travail, Dijon, 19-20 juin 2014. Marseille, pp. 67-77. Imdorf, Christian and Sacchi, Stefan and Wohlgemuth, Karin and Cortesi, Sasha and Schoch, Aline. (2014) How cantonal education systems in Switzerland promote gender-typical school-to-work transitions. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie / Swiss Journal of Sociology, 40 (2). pp. 551-572. Imdorf, Christian. (2013) Lorsque les entreprises formatrices sélectionnent en fonction du genre. Le recrutement des apprenti(e)s dans le secteur de la réparation automobile en Suisse. Revue française de pédagogie, 183. pp. 59-70. Imdorf, Christian. (2012) Wenn Ausbildungsbetriebe Geschlecht auswählen : geschlechtsspezifische Lehrlingsselektion am Beispiel des Autogewerbes. In: Bildung – Arbeit – Erwachsenwerden. Wiesbaden, pp. 243-264. Imdorf, Christian. (2012) Zu jung oder zu alt für eine Lehre? : Altersdiskriminierung bei der Ausbildungsplatzvergabe. Zeitschrift für ArbeitsmarktForschung = Journal for labour market research, Vol. 45, H. 1. pp. 79-98. Imdorf, Christian and Leemann, Regula Julia. (2012) New models of apprenticeship and equal employment opportunity : do training networks enhance fair hiring practices? Journal of vocational education & training, Vol. 64, H. 1. pp. 57-74. Imdorf, Christian. (2011) Rechtfertigungsordnungen der schulischen Selektion : wie Schulen die Negativselektion von Migrantenkindern am Übergang in die Sekundarstufe legitimieren. In: Öffentliche Erziehung revisited : Erziehung, Politik und Gesellschaft im Diskurs. Wiesbaden, pp. 225-245. Imdorf, Christian. (2011) Wie ‚ausländische’ Jugendliche bei der Ausbildungsplatzvergabe diskriminiert werden. Sozial Extra, 35 (11/12). pp. 48-51. Imdorf, Christian and Leemann, Regula Julia. (2011) Ermöglicht die Flexibilisierung in der Berufsausbildung mehr Chancengerechtigkeit bei der Ausbildungsplatzvergabe? : Fallstudie eines Schweizer Ausbildungsverbundes. In: Qualifizierte Facharbeit im Spannungsfeld von Flexibilität und Stabilität. Wiesbaden, pp. 49-74. Imdorf, Christian. (2010) Die Diskriminierung ‚ausländischer’ Jugendlicher bei der Lehrlingsauswahl. In: Diskriminierung. Wiesbaden, pp. 197-219. Imdorf, Christian. (2010) Emotions in the hiring procedure : how ‘gut feelings’ rationalize personnel selection decisions. In: Emotionalizing organizations and organizing emotions. Houndmills, pp. 84-105. Imdorf, Christian. (2010) Forschungsprojekt ‚Lehrlingsselektion in KMU’ : Methodenbericht. Basel. Imdorf, Christian. (2010) Wie Ausbildungsbetriebe soziale Ungleichheit reproduzieren : der Ausschluss von Migrantenjugendlichen bei der Lehrlingsselektion. In: Bildungsungleichheit revisited. Wiesbaden, pp. 263-278. Imdorf, Christian and Granato, Mona and Moreau, Gilles and Waardenburg, George. (2010) Vocational education and training in Switzerland, France, Germany - perspectives for sociological research. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie, Vol. 36, H. 1. pp. 5-10. Imdorf, Christian. (2009) Betriebliche Integration basiert nicht auf Chancengleichheit, sondern auf multiplen Gerechtigkeitsprinzipien. Vierteljahresschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete, Jg. 78. pp. 78-79. Imdorf, Christian. (2009) Die betriebliche Verwertung von Schulzeugnissen bei der Ausbildungsstellenvergabe. EP, Jg. 23, H. 4. pp. 392-409. Imdorf, Christian. (2009) Teufelskreis und Widersprüche : Integration und Ausschluss durch Lehrlingsselektion. In: Dynamiken von Integration und Ausschluss in der Schweiz. Zürich, pp. 134-137. Imdorf, Christian. (2008) Der Ausschluss „ausländischer“ Jugendlicher bei der Lehrlingsauswahl : ein Fall von institutioneller Diskriminierung? In: Die Natur der Gesellschaft. Frankfurt am Main, pp. 2048-2058. Imdorf, Christian. (2008) Migrantenjugendliche in der betrieblichen Ausbildungsplatzvergabe – auch ein Problem für Kommunen. In: Migrationsreport ... : Fakten - Analysen - Perspektiven. Frankfurt a.M., pp. 113-158. Imdorf, Christian. (2007) Die relative Bedeutsamkeit von Schulqualifikationen bei der Lehrstellenvergabe in kleineren Betrieben. In: Übergänge im Bildungswesen. Münster, pp. 183-197. Imdorf, Christian. (2007) Individuelle oder organisationale Ressourcen als Determinanten des Bildungserfolgs? : Organisatorischer Problemlösungsbedarf als Motor sozialer Ungleichheit. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie, Vol. 3, H. 3. pp. 407-423. Imdorf, Christian. (2007) Weshalb ausländische Jugendliche besonders grosse Probleme haben, eine Lehrstelle zu finden. In: Auswählen und ausgewählt werden. Zürich, pp. 100-111. Imdorf, Christian. (2005) Schulqualifikation und Berufsfindung : wie Geschlecht und nationale Herkunft den Übergang in die Berufsbildung strukturieren. Wiesbaden. Imdorf, Christian. (2004) Geschlechtsspezifische Selektion bei der Ausbildungsplatzvergabe. In: Achtung Gender : Ausbildungsverhalten von Mädchen und jungen Frauen : Trends und Tipps. Dübendorf, pp. 99-112. JJoye, Dominique and Bergman, Manfred Max and Budowski, Monica. (2002) Technical report of the Swiss Household Panel : recodifications of variables for five social stratification schemas. Neuchâtel. KKaruwo, Kingdom Fungai. Political Economy in the Post-Colony: The influence of Tertiary Education on emigration Decisions in Ghana. 2019, Master Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences. Kilchmann, Valentin. Flucht und Identität. Zwischen Zuschreibung und Selbstwahrnehmung. 2018, Master Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences. Kilchmann, Valentin and Kobler, Cristopher and Shi, Lulu P. and Imdorf, Christian. (2017) Contribution to Deliverable 8.2 (WP 8): Strategis to improve labour market integration of young people: Comparing policy coordination in nine European countries sCountry Report Switzerland. Kamanzi, Pierre Canisius and Guégnard, Christine and Koomen, Maarten and Imdorf, Christian and Murdoch, Jake. (2016) Parcours scolaires, accès aux études supérieures et mobilité sociale: comparaison entre la France, la Suisse et le Canada. In: Transitionen im Jugend- und jungen Erwachsenenalter: Ergebnisse der Schweizer Längsschnittstudie TREE. Zürich, pp. 130-153. Kamanzi, Pierre Canisius and Guégnard, Christine and Imdorf, Christian and Koomen, Maarten and Murdoch, Jake. (2014) Démocratisation de l'enseignement supérieur et emprise des parcours : comparaison entre la France, la Suisse et le Canada. Télescope, Vol. 20, H. 2. pp. 170-188. Kanji, Shireen and Cahusac, Emma. (2014) Giving up: why mothers leave gendered organisational cultures. Gender, Work and Organization, Vol. 21, no. 1 , S. 57–70. Kanji, Shireen and Schober, Pia. (2014) Are couples with young children more likely to split up when the mother is the main or an equal earner? Sociology, vol. 48, no. 1. pp. 38-58. Keller, Anita C. and Bergman, Manfred Max and Heinzmann, Claudia and Todorov, Atanas and Weber, Heidemarie and Heberer, Michael. (2014) The relationship between hospital patients' ratings of quality of care and communication. International Journal for Quality in Health Care, 26 (1). pp. 26-33. Keller, Anita C. and Semmer, Norbert K. and Samuel, Robin and Bergman, Manfred Max. (2014) The Meaning and Measurement of Well-Being as an Indicator of Success. In: Psychological, Educational and Sociological Perspectives on Success and Well-Being in Career Development. New York, pp. 171-193. Kriesi, Irene. (2013) Ausbildungsbedingungen und Ausbildungszufriedenheit in der dualen Grundbildung : die Rolle von Geschlecht und Migrationshintergrund. In: Geschlecht, Migrationshintergrund und Bildungserfolg. Weinheim, pp. 244-272. Keller, A. C. and Stalder, B. E.. (2012) Fluktuationsabsichten junger Erwachsener aus psychologischer Sicht : die Rolle von Commitment und Laufbahnzufriedenheit. In: Bildung - Arbeit - Erwachsenwerden : Ein interdisziplinärer Blick auf die Transition im Jugend und jungen Erwachsenenalter. Wiesbaden, pp. 95-112. Keller, Anita and Bergman, Manfred Max. (2012) Self-esteem among children in Grade R in an urban South African school. South African journal of childhood education, Vol. 2, nr. 2. pp. 172-182. Keller, Anita and Hupka-Brunner, Sandra and Meyer, Thomas. (2010) Nachobligatorische Ausbildungsverläufe in der Schweiz: Die ersten sieben Jahre : Ergebnisübersicht des Jugendlängsschnitts TREE, Update 2010. Basel. LLützel, Nadja. Wir sind Grenzgänger! Welche Bedeutung hat das Grenzgänger Sein für Grenzgänger in der Metropolregion Basel? Eine forschungsbasierte Studie über Grenzgänger, ihre Lebensalltagswelt, ihre Identität, ihre gesellschaftliche Partizipation und Zugehörigkeit. 2018, Master Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences. Lendaro, Annalisa and Imdorf, Christian. (2012) The use of ethnicity in recruiting domestic labour : a case study on French placement agencies in the care sector. Employee relations, Vol. 34, H. 6. pp. 613-627. Leemann, Regula Julia and Imdorf, Christian. (2011) Zum Zusammenhang von Geschlechterungleichheiten in Bildung, Beruf und Karriere : ein Ausblick. In: Geschlechtsspezifische Bildungsungleichheiten. Wiesbaden, pp. 417-440. Lipps, Oliver and Tillmann, Robin and Kuhn, Ursina and Lillard, Dean and Bergman, Manfred Max. (2010) Editorial. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie, Vol. 36, H. 2. pp. 207-211. Lampert, P. and Tan, K. L. L. and Prandy, K. and Gayle, V. and Bergman, Manfred Max. (2008) The Importance of Specificity in Occupation-Based Social classifications. International Journal of Sociology and Social Policy, 5 (28). pp. 179-192. Laoubaou, A. N. and Wyss, K. and Schwärzler, P. and Obrist, B. and Bergman, Manfred Max. (2006) Communication socioculturelle comme outil de prévention des maladies sexuellement transmissibles et le VIH chez les adolescents au Tchad. VertigO, H. 3. pp. 1-9. MMahler, Matthias. Basel aus der Expat-Perspektive. Eine Kartographie urbaner Konzepte. 2019, Master Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences. Murdoch, Jake and Guégnard, Christine and Imdorf, Christian and Koomen, Maarten. (2017) Les parcours scolaires vers l’enseignement postsecondaire au prisme de la mobilité sociale et du genre en France et en Suisse. In: L’envers du décor. Massification de l’enseignement supérieur et justice sociale. Québec, pp. 113-134. Murdoch, Jake and Guégnard, Christine and Koomen, Maarten and Imdorf, Christian and Kamanzi, Canisius and Meyer, Thomas. (2017) Pathways fostering Mobility to Higher Education for Vulnerable Immigrants in France, Switzerland and Canada. European Journal of Higher Education, 7 (1). pp. 29-42. Murdoch, Jake and Guégnard, Christine and Griga, Dorit and Koomen, Maarten and Imdorf, Christian. (2016) How Do Second-Generation Immigrant Students Access Higher Education? The Importance of Vocational Routes to Higher Education in Switzerland, France and Germany. Swiss Journal of Sociology, 42 (2). pp. 245-263. Murdoch, Jake and Guégnard, Christine and Koomen, Maarten and Imdorf, Christian and Hupka-Brunner, Sandra. (2014) Pathways to higher education in France and Switzerland : Do vocational tracks facilitate access to higher education for immigrant students? In: Higher education in societies : a multi scale perspective. Rotterdam, pp. 149-169. Meyer, Thomas and Hupka-Brunner, Sandra and Samuel, Robin and Bergman, Manfred Max. (2012) Einleitung und Überblick - "Bildung - Arbeit - Erwachsenwerden". In: Bildung - Arbeit - Erwachsenwerden. Wiebaden, pp. 9-18. Marquis, Lionel and Bergman, Manfred Max. (2009) Development and consequences of referendum campaigns in Switzerland. Swiss political science review, 15 (1). pp. 63-97. Manderscheid, Katharina and Bergman, Manfred Max. (2008) Spatial patterns and social inequality in Switzerland? : modern or post-modern? In: The social fabric of the networked city. Lausanne, pp. 41-65. Meyer, Thomas. (2006) Vocationalising education or educationalising vocational training? : a lab report from Switzerland : Working Paper. [Bern]. Meyer, Thomas. (2005) An der Zweiten Schwelle: Junge Menschen im Übergang zwischen Ausbildung und Arbeitsmarkt : Ergebnisübersicht des Jugendlängsschnitts TREE, Stand 2004. Bern. Meyer, Thomas. (2005) Fährt der Lift hoch oder die Welt runter? : vom angeblichen Leistungszerfall der heutigen Schülerinnen und Schüler. Meyer, Thomas. (4 January 2004) Die Geschichte von Anna und Biljana. Panorama. pp. 8-9. Meyer, Thomas. (2004) Rationierte Bildung. Meyer, Thomas. (3 March 2003) Realschüler auf dem Lehrstellenmarkt stark benachteiligt. Panorama. pp. 28-29. NNegotiate, . (2017) Employers assessments of young job applicants: Findings from a comparative study. NEGOTIATE Policy Brief no. 6 - May 2017 (EUROPEAN POLICYBRIEF). p. 5. Negotiate, . (2017) Long term consequences of early job insecurity. NEGOTIATE Policy Brief no. 5 - March 2017 (EUROPEAN POLICYBRIEF). p. 5. OOhnmacht, Timo. Mobilitätsbiografie und Netzwerkgeografie. Kontaktmobilität in ego-zentrierten Netzwerken. 2009, Doctoral Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences. Ohnmacht, Timo and Maksim, Hanja and Bergman, Manfred Max. (2009) Mobilities and inequality : an introduction. In: Mobilities and inequality. Farnham, pp. 1-4. SStuder-Beuschel, Ronja. Nachhaltige Quartiersentwicklung am Beispiel des Quartiers Gundeldingen Basel-Stadt. Welchen Einfluss haben soziale Netzwerke und soziales Kapital auf eine nachhaltige Stadtentwicklung im Quartier Gundeldingen in Basel-Stadt? 2022, Master Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences. Schmid, Yannick. Digitale Medien im Klassenzimmer. Die Auswirkungen der Corona-Pandemie auf die Konventionen von Akteuren im Feld der Primarschule. Eine Fallstudie. 2021, Master Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences. Steinberg, Mario. Digitalisierung der Bildung und des Lernens. Zum Umgang mit neuen Lehr-und Lernmedien in Schule und Unterricht im Kontext einer "digitalen Bildungsrevolution". Eine ethnographische Fallstudie. 2019, Master Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences. Scharenberg, Katja and Meyer, Thomas and Hupka-Brunner, Sandra and Bergman, Manfred Max. (2016) Transitions in youth and young adulthood in the light of the TREE data: National and international research perspectives on educational inequalities and institutional factors. In: Transitionen im Jugend- und jungen Erwachsenenalter: Ergebnisse der Schweizer Längsschnittstudie TREE, 2. Zürich, pp. 17-20. Shi, Lulu. P. and Imdorf, Christian and Samuel, Robin and Sacchi, Stefan. (2016) Impact of insecure employment trajectories on employers’ hiring decisions in Switzerland. In: Les transitions professionnelles tout au long de la vie. Nouveaux regards, nouveaux sens, nouvelles temporalités?. Marseille. Samuel, Robin and Bergman, Manfred Max. (2015) Education, skills, and social progress: Evidence from the Swiss Youth Cohort TREE. In: Skills for social progress: the power of social and emotional skills. Paris, p. 140. Sacchi, Stefan and Alexander Salvisberg, . (2014) Arbeitsmarktperspektiven von Fachkräften aus unterschiedlichen Berufen 2013 : Report im Auftrag des Staatssekretariats für Bildung, Forschung und Innovation SBFI. Zürich. Salvisberg, Alexander and Sacchi, Stefan. (2014) Labour Market Prospects of Swiss Career Entrants after Completion of Vocational Education and Training. European Societies, Vol. 16, Nr. 2. pp. 255-274. Samuel, Robin. (2014) The gendered interplay between success and well-being during transitions. Educational research, Vol. 56, H. 2. pp. 202-218. Samuel, Robin and Bergman, Manfred Max and Hupka-Brunner, Sandra. (2014) Longitudinal effects of social background on educational and occupational pathways within early and strong school tracking. Longitudinal and Life Course Studies, Vol. 5, H. 1. pp. 1-18. Samuel, Robin and Bergman, Manfred Max and Keller, Anita C. and Semmer, Norbert K.. (2014) Introduction. In: Psychological, Educational and Sociological Perspectives on Success and Well-Being in Career Development. New York, pp. 1-6. Schwiter, Karin and Hupka-Brunner, Sandra and Wehner, Nina and Huber, Evéline and Kanji, Shireen and Maihofer, Andrea and Bergman, Manfred Max. (2014) Warum sind Pflegefachmänner und Elektrikerinnen nach wie vor selten? Geschlechtersegregation in Ausbildungs- und Berufsverläufen junger Erwachsener in der Schweiz. Schweizerische Zeitschrift für Soziologie, 40 (3). pp. 401-428. Samuel, Robin and Bergman, Max Manfred and Hupka-Brunner, Sandra. (2013) The Interplay between Educational Achievement, Occupational Success, and Well-Being. Social indicators research, 111 (1). pp. 75-96. Samuel, Robin. (2012) Success and well-being of young persons in Switzerland. Basel. Samuel, Robin and Hupka-Brunner, Sandra and Stalder, Barbara E. and Bergman, Manfred Max. (2012) Wie beeinflusst Statustransfer zwischen den Generationen das Wohlbefinden junger Erwachsener? In: Bildung - Arbeit - Erwachsenwerden. Wiesbaden, pp. 383-408. Sacchi, Stefan and Sandra Hupka-Brunner, and Barbara E. Stalder, and Gangl, Markus. (2011) Die Bedeutung von sozialer Herkunft und Migrationshintergrund für den Übertritt in anerkannte nachobligatorische Ausbildungen in der Schweiz. In: Transitionen im Jugendalter : Ergebnisse der Schweizer Längsschnittstudie TREE = Transitions juvéniles en Suisse : résultats de l'étude longitudinale TREE = Youth transitions in Switzerland : results from the TREE panel study, Vol. 1. Zürich, pp. 120-156. Seibert, Holger and Hupka-Brunner, Sandra and Imdorf, Christian. (2009) Wie Ausbildungssysteme Chancen verteilen : Berufsbildungschancen und ethnische Herkunft in Deutschland und der Schweiz unter Berücksichtigung des regionalen Verhältnisses von betrieblichen und schulischen Ausbildungen. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 61, H. 4, S. 595–620. Stalder, Barbara Elisabeth and Meyer, Thomas and Hupka-Brunner, Sandra. (2009) Low Achievers' Risky Pathways: PISA Literacy Scores as Predictors of Upper Secondary Enrolment and Graduation. In: Innovative Apprenticeships. Promoting Successful School-to-Work Transitions. Berlin, pp. 137-140. Sacchi, Stefan. (2008) TREE-Längsschnittgewichtung: Konstruktion und Anwendung : Dokumentation zu den acht Erhebungswellen 2000 bis 2007. Bern. WWohlgemuth, Karin and Schoch, Aline and Imdorf, Christian. (2017) Transitions sexuées de l’école à l’enseignement post-obligatoire en Suisse. In: Ecole des filles, école des femmes. L'institution scolaire face aux parcours, normes et rôles professionnels sexué. Louvain-la-Neuve, pp. 43-56. Wiegand, Gordon. Verbesserung der Datenqualität von Online-Panels mittels Schätzung von Teilnahmewahrscheinlichkeiten. 2011, Doctoral Thesis, University of Basel, Faculty of Humanities and Social Sciences. |